Ιστορίες με στρας, σκέψεις, ρεύσεις, παύσεις, τράς, αλλά χωρίς 'rush'...

Friday, July 21, 2006

τριγυρνώντας στην πόλη που δεν με χωράει ..












Σε μια Αθήνα σκόρπια.
Party σε δροσερές ταράτσες με θέα την Ακρόπολη.
Δευτεριάτικο. Και να 'χω και τον καπνό από το πούρο του Ζαμπούνη στο πλάι να σκάει πάνω μου-που πήγε το savoir vivre, οεο ..?
Παρατάω το αδερφάτο και φεύγω. Χαρωπός και σκυθρωπός συνάμα.
Τριγυρίζω σε στενά με γιασεμί.
Ακόμη και πάνω από την Αναγνωστοπούλου έχει γιασεμιά-μετά πάω Στρέφη.
Μυρίζω την πόλη. Αυτή που δεν μπορώ να δω-και κυρίως να αγγίξω..

Σκόρπιες ψυχές να αιωρούνται στα τριγύρω.
Έχω φύγει και δεν το ξέρω.
Απέχω μα δεν μπορώ να με δω.
Γυρνάω downtown-ο μόνος που φαίνεται να έχει προσέξει την παρουσία μου αυτά τα τελευταία βράδια είναι ο φοβερός τύπος που διανυκτερεύει αρντάν σε μια πολυθρόνα στο πεζοδρόμιο του βαλκανιζατερ της 3ης Σεπτεμβρίου-εκεί κοντά στη Βικτώρια.. ίσως του 'χει κάνει εντύπωση το χρώμα της μηχανής..

Ψάχνω να δω την εικόνα μου-πίσω από τη σκιά μου.
Γκαζώνω στην Αττική Οδό, ο αέρας με χτυπάει απότομα στη σέλα-μα ούτε εκεί με βρίσκω..
Έπρεπε, βέβαια, να 'χα φύγει. Ήδη.

Απογευματινή αποχαύνωση σε παλ φόντο
Ξαπλώνω-σηκώνομαι-κοιτάζω τον τοίχο.
Απαξιώ και να πάω μεχρι το ψυγείο να φέρω μια σαμπούκα ..
Ακούω Μάνο- "Ρωμαϊκή Αγορά". Η Μαρία μου τραγουδάει "διώξε τη λύπη παλληκάρι, πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι"-αναρωτιέμαι αν μπορώ.
Αν μπορώ να την πιστέψω.
Φώλιασα στη βολική πολυθρονάρα και βαριέμαι. τα πάντα-το μόνο που νιώθω είναι ο επίμονος πόνος στο δεξί ώμο-παράσημο από την κυριακάτικα αθλήματα της παραλίας.
Ξεκίνησα τα τηλέφωνα SOS.
Πρώτα καφέ με τον κουμπάρο-μετά ξύδια με τον Αθήναιο.

Το βράδυ, γενέθλια του απίστευτου λαμόγιου στο Ακρωτήρι.
Θα 'ναι όλοι εκεί. Κυβερνητικά στελέχη, κομματικοί κομισάριοι, παρασιτικά ζιζάνια ενός δημόσιου χώρου που 'χει γίνει ιδιωτική υπόθεση μιας εφήμερης κάστας .
Ας μην είμαι όμως τόσο άδικος: με πήρε out of the blue και με κάλεσε.

Έχω δοκιμάσει όλες τις ποικιλίες του συνηθέστατα άθλιου καπουτσίνο που προσφέρει το Λεκανοπέδιο. Έχω ξεκοκκαλίσει Lifo και Athens Voice. Στο τελευταίο φύλο της AV, o Thas έγραψε ένα νοσταλγικό αρθράκι-τι deja vue είναι αυτό που ένιωσα διαβάζοντας το ..;
Έχω διαβάσει όλα τα new entries που μου κανανε κλικ σε Ελευθερουδάκη και Ευριπίδη! Ο αέρας με μαστιγώνει στη μηχανή-ο ήλιος με καίει-μα δε τη σκέφτομαι αυτές τις μέρες την παραλία.
Πρώτη φορά στη ζωή μου έχω τόσο χρόνο. Γεμίζω, ωστόσο, μάταια τον πύθο μου των Δαναϊδων.. Διαβάζω-τα γράμματα πηδάνε, αλλάζουν σειρές ΠΑΝΑΘΕΜΑ ΤΑ!
Attention deficit disorder ?

Πρωινές σκέψεις βουτηγμένες στο ξύδι.
Τελικά ήταν 'όλοι' εκεί. Γιαυτό και γω στην ώρα πάνω την κοπάνησα..
Σκέφτηκα πως πρέπει να 'οργανωθώ'-τόσες έχω φάει και δεν έχω ρίξει και καμία.. ;-)
Έσβησα νούμερα από το τηλέφωνο μου-αυτό ακριβώς: 'νούμερα'.
Προτίθεμαι να αγοράσω βιβλία [αυτά που θα βαριέμαι μετά να διαβάσω..], ένα ψυγειάκι πάγου, κίτρινα φλιπ-φλοπ, ένα κολύριο και ένα σετ 'φατσούλες'-να μαλακώνω τη μούρη μου σαν στραβώνω..lol

Ακούω τη βραχνή φωνή της Annie Lennox "You say, you say, you say why-Don't ask me why..!"-με παρασέρνει. Ανοίγω τη μπαλκονόπορτα και τραβάω ένα ουρλιαχτό: η κυριούλα απέναντι σταυροκοπιέται, της γνέφω χαμογελαστός.
Κατεβάζω ένα πρωινό limoncello να στρώσει η γεύση μου.

Αυτή την φορά το πιστεύω-έφυγα._

Monday, July 10, 2006

July '06: ανάμεσα στο χθες και στο αύριο στις Μικρές Κυκλάδες..

Στην άκρη του θρυλικού Σορόκου
























Με πήρε την Παρασκευή το μεσημέρι ο Αντώνης ο Desire(s).
Ήταν σαφής και σύντομος-ετσι είναι ο Αντωνάκης-ακόμη και όταν γαμωσταυρίζει επί δικαίων και αδίκων.
"Είμαι Νάξο. Ψαρεύω. Περιμένω να αλλάξει ο καιρός. Πήρα καινούριο φουσκωτό-άλλαξα και μηχανές. Φέτος θα χωράμε κανονικά μέσα-όχι σαν πέρυσι στη Δονούσα. Με το που γυρνάει ο αέρης, την έκανα για Φούρνους".
Χωρις παύσεις-τα ξεστόμισε όλα χωρίς ιδιαίτερο χρωματισμό στη φωνή.
Κάτι ψέλλισα-πως έπινα καφέ και δούλευα στο Δίκτυο και με αιφνιδίαζε και.. Με 'γραψε στην παπάρα του.
"Πάρε τηλέφωνο-όταν ξεμπλέξεις. Φέτος μην πάρεις μηχανή μαζί σου, δεν ξέρουμε που θα βγούμε. Διαβατήριο μην ξεχάσεις, ΡΕ"-(τονισμένο!)

Δυό ώρες αργότερα, ο Γιάννης κερνούσε στρέτα ούζα στο περιβόλι του στο Ψυχικό. Ο τρίτος της παρέας άρτι αφιχθείς από την Ινγκλετέρα έσπευσε ασθμαίνων.
Μας μίλαγε για το καινούριο του cruiser-ναυπηγός ων και γελάγαμε.
Ώρες, μας θυμιζε την ιστορία του Lee Brown στην Ίο με το απίθανο σκάφος που παραπέμπει εντελώς σε Johny Depp στους 'Πειρατές της Καραϊβικής"-["γεια σου ρε Νικόλα.."] και τις περιπέτειες μας στο Κάτω Deaf's-Island πέρυσι..
Και τα πεπόνια στο Πάνω Κ. που 'χε στο μποστάνι του εκείνος ο φουκαράς, προστατευμένα με την απειλητική πινακίδα "όποιος βάλει χέρι, θα τον κρεμάσω ανάποδα.!"
Και το χαβαλέ στην Ιταλίδα!
Και τις αλητείες που κάναμε σαν έκλεινε το ξημέρωμα o Σορόκος, το ωραιότερο μπαρ στο κεντρικό Αιγαίο.. Τότε που ο τοπικός μπάτσος επιχειρούσε εις μάτην να διελευκάνει τους δράστες της αφαίμαξης στα 'άνυδρα'-[καταπλέοντας πια στον ιδιοκτήτη του αφήσαμε λάθρα στο τραπέζι της κουζίνας του ;-) ένα τόσο γενναίο ποσό-που καλυπτόταν για άλλα τόσα χαλαραά..]

Και ήρθε κι ο σκύλος μαζί μας εκεί στον παλιό ξύλινο πάγκο-λαμπραντόρ: στ' αλήθεια, γελουύσε κι αυτός..
Ίσως να τανε βέβαια που 'χε κρύψει για τα καλά τα βερίκοκα-άπειρα από δαύτα κάτω από μια συκιά της αυλής!
Με τη μουσούδα μες στη λάσπη!
Και πιάσαμε να μνημονεύουμε τη σπηλιά στα Αντικέρια τοοότε-τότε που έβγαλε φίδια, τι φίδια, δράκαινες σφυρίζανε πάνου στον αφρό, γιατί δεν ειχε κύμα εμπρός μας-μόνο έναν 'αφρό' και μεις τρια μπουκάλια νερό, κάτι σοκολάτες χαλασμένες και ξηροκάρπι-λύσσα!
Με ένα πεντάμετρο 'κουρασμένο', τι να κάνουμε κόντρα στο μπουγάζι ..
Και κάναμε την έξοδο-μετά από 48 ώρες αιχμαλωσίας-και μας λυπήθηκε ο 'Τριαινάτος' και δεν μπατάραμε-και τραγουδάγαμε τότε "το κύμα η πλώρη εκέρδιζεν οργιά με την οργιά"
Και πιάσαμε τη συνέχεια τώρα.
Και ξεσηκώσαμε την -ήσυχη- μεγαλοαστική γειτονιά του πάνω Παλιού.
Κραυγάζοντας, σφυρίζοντας, ονοματίζοντας τα ιδικά μας όνειρα!
Στον οργασμό της κλιμάκωσης.
Και μετά ήρθαν τα 'όνειρα' του Αυγούστου-"δεν υπάρχουν ειδήσεις τον Αύγουστο"-μόνο όνειρα..

Προσπάθησα να τα βάλω σε σειρά-μάταια: ήταν πολλά τα ξύδια..
Με τα πολλά, κατέληξα σε ένα πλάνο.. για αρχή..
Και βλέπουμε.

Wednesday, July 05, 2006

Ξύπνα - Φτάσαμε . . .

προχωράς, πηγαίνεις, δεν ξέρεις που, απλώς πορεύεσαι.
Ξεκινήσατε μαζί. Ονειρευτήκατε συνάμα. Όχι τα μικροαστικά όμως.
Είχατε χορτάσει από clubbing. Άκουγε για γάμους και γέλαγε.
Ήρθαν κοντά σε καίριες στιγμές-και για τους δύο.
Την κέρδισε τότε-με τον τρόπο που μόνο οι ανυποψίαστοι μπορούν να ερωτεύονται.
Και οι πιτσιρικάδες.
Μια φορά κατεβήκαμε από την Κηφησιά στο κέντρο με παρέα-μια αγέλη άγριων σκυλιών που μάγεψες. Γιατί το 'χες αυτό. Εγώ τους συνέπαιρνα-μα μετά βαριόμουνα..
Συ μου την έλεγες-μα μ' αγαπούσες.
Και μετά ήρθε το καλοκαίρι. Ένα διαρκές καλοκαίρι.
Αναμνήσεις λουσμένες στην άμμο-ανοίγω βιβλία του τότε και δεν θα το πιστέψεις! βρίσκω πετραδάκια-ξέρω κι σε ποιά παραλία ανήκουν. Γιατί δεν είναι δικά μας, το ξέραμε και τότε..
Τις προάλλες βρήκα και κάτι μικρές μαργαρίτες από το μαγιώ σου που έσπασε-όταν λύγιζες το σώμα σου με τόση χάρη για να μου κάνεις μαθήματα κατάδυσης.
Που; Θα το θυμάται εκείνη, για σένα δεν έχει σημασία..
Πράσινα νερά κυρίως, και παραλίες και πεταλίδες στα βραχάκια και ηλιοβασιλέματα-μόνοι σας όμως, μακριά από τα στίφη.
Και συζητήσεις, και σεξ και πάλι κουβέντες ύστερα έρωτα τρυφερό-πριν γίνει βίαιος και σας ρουφήξει.
Και βόλτα-με τη μηχανή. Με τον αέρα να σου πλέκει τα μαλλιά-μια ομορφιά, κι ας διαμαρτύρεσαι..
Σαντορίνη, Σέριφος, Κύθηρα, Μήλος, Κρήτη-τότε..
Κολυμπάγατε εκείνο τον καιρό, πολύ.
Αστροπαλιά και Φολέγανδρος, αργότερα..
Και στα μάτια εκείνη η λάμψη.
Μυρωδιές τα απογεύματα στους απόμερους κολπίσκους στην Τήνο-'στ' από πίσω'
Δροσερές νυχτιές οι δυό τους. Μεγαλωμένοι στην Αθήνα των '90'ς.
Σε ένα ταξίδι όμως-μονίμως.
Χιλιόμετρα στο κοντερ.
Κι οι 'φίλοι' να αναρωτιούνται: δεν θα μεγαλώσει ποτέ;
Και ήρθαν αυτές κι άλλες-και φύγαν ΟΙ σημαντικότεροι από δίπλα σου.
'Μόνος' στη ζωή; .. - πόσοι μπορούν να κομπάσουν για κάτι τέτοιο (;
Κι ο δρόμος θέριεψε, οι μηχανές φουλάρανε-'ημερολόγιο μοτοσυκλετας'.
Κι ο δρόμος έγινε σπίτι και το σπίτι φυλακή.
"πολλών ανθρώπων άστεα και νόον έγνω".

Κι ήθελε να της το τραγουδήσει σε πάνω από μια γλώσσες-transliteration στα πάθια όμως δεν γίνεται..
Και πέρασε ο καιρός-καθώς ζωή είναι αυτό που μας συμβαίνει όταν είμαστε απασχολημένοι με τ' άλλα.
Τα σοβαρά.
Και τότε θυμήθηκα εκείνο το τραγουδάκι που ελάχιστες φορές άκουσα ΕΚΤΟΤΕ-κι όταν συνέβαινε τα παράταγα όλα καρφώνοντας το βλέμμα στο πουθενά.
Μια φορά μάλιστα πήγε να με πατήσει μια γιαγιά στη μέση του δρόμου..
Γιατί είχα μείνει αλαλιασμένος, κι άκουγα.
Και ταξίδευα - πριν φτάσω. Να(ι) φοβάμαι - που έφτασα.

Ξύπνα - Φτάσαμε! . . .

[Γιώργος Δημητριάδης & οι -τότε- Μικροί Ήρωες]


Monday, July 03, 2006

Η αναταραχή στα ΑΕΙ-μια εμφύλια κοινωνική σύγκρουση εκκολάπτεται...

Διαβάζω εφημερίδες-βλέπω TV, μένω έκθαμβος!
Ο δημόσιος διάλογος (?), αναλώνεται σε αφορισμούς, σπασμένες βιτρίνες, δακρυγόνα και παραινέσεις σε 'απρόσεκτους' νεαρούς που πάνε και προσκρούουν [καταπως έλεγε ο μέγιστος Πολύδωρας] σε 'ακίνητες' δυνάμεις ασφαλείας.
Ο αγαπητός μου πρώην συνάδελφος [και πάλαι ποτέ δάσκαλος.. να μην ξεχνιόμαστε ;)] κος Βερέμης κατακεραυνώνει συντεχνίες και φατρίες που παρεπιδημούν στα ελληνικά ΑΕΙ-ο πρόεδρος του Κινήματος τα 'μασάει' λίγο είναι η αλήθεια..-Η Αριστερά προσδοκά στην κεφαλαιοποίηση της σύγκρουσης-παλιά μου τέχνη κόσκινο..- η κοινωνία φρικιά.. ["μα να σπάνε την περιουσία του κοσμάκη;;"-"τι κάνει το κράτος;;", κλπ].
Για την υπεύθυνη κυβέρνηση αυτού του τόπου και τον επικεφαλής της δεν θα 'θελα να αναφερθώ-πληροφορήθηκα, εγκύρως, πως κάτι μέρες με καύσωνα που 'χε κλείσει το κέντρο της πόλης από τη χλαπαταγή και τέλος πάντων είχε και νέφος, την 'εκανε' στη Ραφήνα για ρακέτες..

Τι γίνεται λοιπόν εδώ πέρα ..; πίσω από τις κραυγές των επιγόνων του Εισαγγελάτου και τη βδελυγμία του-'πάλι θα κλάψω' Τράγκα, και ημών των σιωπηλών αλλά βαθεία ενοχλημένων θεατών;
Πρόκειται για μια "χούφτα ανεγκέφαλων" που τα σπάνε επειδή θέλουν να μείνουν 'αιώνιοι φοιτητές'; Μήπως βρισκόμαστε μπροστά σε ενέργειες με στενό κομματικό προσανατολισμό που βάλλουν κατά της εκλεγμένης κυβέρνησης; Τελεί -άραγε- εν κινδύνω η οργανωμένη πολιτεία από οργανωμένα συντεχνιακά συμφέροντα φοιτητών και μελών ΔΕΠ; Ξεθεμελιώνεται πράγματι η "δημόσια και δωρεάν παιδεία"; Ξεπουλάει η κυβέρνηση την παιδεία στο κεφάλαιο βάσει οργανωμένου σχεδίου ;

Κρατήθηκα βδομάδες μακριά από τον πειρασμό να καταγράψω τις απόψεις μου σ' αυτά και σε παρόμοια ερωτήματα, που τόσο πληθωρικά γέμισαν τις οθόνες μας-συχνά και τις στήλες των φυλλάδων που αυτο-αποκαλείται ημέρησιος και εβδομαδιαίος Τύπος και -κάποιοι λίγοι- διαβάζουμε μαζοχιστικά ακόμη ..
Το τελικό έναυσμα γιαυτό το ποστ μου δόθηκε λίγες μέρες πριν.
Αφενός, η κοινοποίηση της έρευνας που διεξήχθη πρόσφατα και -φέρεται να- καταγράφει, πιστεύω σχετικά ρεαλιστικά, τη στάση της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στο χαμό που σχετίζεται με τα Α.Ε.Ι.[Θα ξέρετε, ίσως, πως σε μεγάλο ποσοστό οι συμπατριώτες μας τάχθηκαν εχθρικά προς τους ποικίλους κινητοποιούμενους.]
Αφετέρου, η ολοκλήρωση της συνόδου των χωρών του Ο.Ο.Σ.Α. και οι θέσεις που επαν-επιβεβαιώθηκαν από πλευράς τους για το μελλοντικό τοπίο των ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων.
Τελος, οι θέσεις που grosso modo διακινούνται στην μπλογκόσφαιρα εσχάτως με κάποιες παραλλαγές-και ελάχιστες εξαιρέσεις συνοψιζόμενες στην καταδίκη συμπτωμάτων αλλά όχι των βαθύτερων αιτίων της, πραγματικά απελπιστικής, κατάστασης στα Α.Ε.Ι.
Μια σειρά ετερογενών στη φύση τους γεγονότων μ' έπεισαν πως το ζητούμενο στην κατανόηση του μπάχαλου στην Τριτοβάθμια δεν σχετίζεται με τις απαντήσεις που δίνει κανείς αλλά με τα αφετηριακά ερωτήματα που θέτει απέναντι στο φαινόμενο.
Το φαινόμενο, πάντως, ονοματίζω έτσι την αναταραχή στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης , που έχει ήδη λάβει διαστάσεις οξύτατης _κοινωνικής_ σύγκρουσης, εγκυμονεί ανεξέλεγκτες συνέπειες.
Όποιος δεν το βλέπει [δηλ αδυνατεί να το αναγνωρίσει ως τέτοιο]-και είναι πολλοί αυτοί ανάμεσα μας.., απλώς δεν έχει αίσθηση της κατάστασης, των πραγματικών δεδομένων και των συμβολικών ή βαθιά ουσιαστικών διακυβευμάτων.
[το περιεχόμενο των πανεπιστημιακών σπουδών στο άμεσο μέλλον-για όσες τυχόν επιβιώσουν από τη σκύλα της αξιολόγησης και τη χάρυβδη της παραγωγικότητας.., το 'μέλλον της εργασίας', τη σχέση του Πανεπιστημίου με την Αγορά, την ''κατ' αρχήν' κατάλυση της πανεπιστημιακής αυτοτέλειας ', αλλά και το τέλος μιας εποχής με εκφυλισμένα πια χαρακτηριστικά για όσους συμμετέχουν στα πανεπιστημιακά δρώμενα].

Πάμε από την αρχή λοιπόν.
Αυτό που, κατά την ταπεινή μου άποψη, λείπει από το δημόσιο λόγο, είναι τα συγκροτημένα δεδομένα πάνω στα οποία/σε σχέση με τα οποία εξελίσσεται το δράμα.
Εκεί λανθάνει -δομικά μιλώντας- το κλειδί.
Το θέμα δεν είναι αν θα υποχωρήσουν οι φοιτητές, αν θα προωθηθεί αυτό που για κάποιους συνιστά "θεσμικό εκσυγχρονισμό" των ΑΕΙ με τμηματική ή και ριζικότερη αλλαγή της φιλοσοφίας του Νόμου Πλαισίου 1268/82, αν θα συνυπολογίσει η κυβέρνηση το περιώνυμο πολιτικό κόστος στις τελικές επιλογές της ή θα φύγει [με προσωπική προτίμηση: από το παράθυρο..] η Μαριέτα.
Το ζητούμενο είναι να δούμε τη φωτιά πίσω από τον καπνό!
Αυτό που εμένα με κόφτει -σε πρώτο πλάνο- είναι να διαφανεί το ΓΙΑΤΙ..
Γιατί τώρα-μετά από δεκαπέντε χρόνια; Στους καιρούς της συλλογικης αδράνειας, ποιοί και με τι κίνητρα διαμαρτύρονται ; Γιατί χιλιάδες νεαροί άνθρωποι βγαίνουν στους δρόμους και συγκρούονται με τους θωρακισμένους πραιτωριανούς του Βύρωνα;
Γιατί η ΠΟΣΔΕΠ, δηλ η συντριπτικότατη πλειοψηφία των -συντηρητικών κατά τα λοιπά- πανεπιστημιακών έχει σηκώσει τ' άρματα; Μπας και ο -σεβαστός μου προσωπικά- φίλτατος πρύτανης του Καποδιστριακού εζήλωσε επαναστατική δόξα και σήκωσε bandiera rossa ;; Γιατί οι φοιτητές αρνούνται/'αρνούνται' να συνδιαλλαγούν ; Είναι όντως οι 'Ελληνες καθηγητές ένα σμάρι καλοπληρωμένων τεμπέληδων που τρέμουν τη δημόσια κριτική και φθονούν την πρόοδο;
Θα συμβάλλει η -θεμιτότατη κατ ' εμέ- ίδρυση μη-κρατικών ΑΕΙ στην αναβάθμιση των υφιστάμενων; Αν προχωρήσουμε έτσι, θα κάνουμε το πανεπιστήμιο της πέρα-ραχούλας, Χάρβαρντ;


Επίτρεψε μου, κατά συνέπεια, να διαφωνήσω προεξαγγελτικά με όσα ακούμε/διαβάζουμε τόσο ανεύθυνα [συνήθως, φοβάμαι] γύρω μας αναφορικά με τις πολυεπίπεδες κινητοποιήσεις.
[Δεν είναι ένα το επίπεδο- είναι ποικίλες οι διεκδικήσεις και ρευστές οι ισορροπίες.]
Εχω την βαθιά αίσθηση ότι συχνά περιγράφεται γύρω μας μια ιστορία που μοιάζει με ψευδο-δίλημμα στον τρόπο που παρουσιάζεται. Δηλ ένα δίπολο που περιέχει 'καλούς' και 'κακούς'.
Δεν πρόκειται εδώ για μια σύγκρουση ανάμεσα στους θιασώτες των μεταρρυθμίσεων [λίγους συνειδητούς και ακόμη περισσότερους αδαείς περί το φαινόμενο] και στους άγκιστρωμένους στη συντεχνιακή συντήρηση των 'κεκτημένων' ["των δεινοσαύρων επαναστατών"].
Μολονοτι, βεβαίως υπάρχουν μέλη ΔΕΠ σε ελληνικά ΑΕΙ που έχουν λόγους να φοβούνται κάθε αλλαγή που θα έπληττε τη νομή τους, θα απειλούσε το σύστημα συμμαχιών τους και θα τους έβγαζε από τη -μακάρια- βολή τους..
Υπάρχουν, χωρίς αμφιβολία, καραγκιόζηδες στο χώρο αυτό που διακρίνονται για την πολιτική τους δεινότητα αλλά όχι για την επιστημονική τους επάρκεια-για να μην αναφερθώ στην εκπαιδευτική τους ευσυνειδησία..
Να τα λέμε όλα-να μην τα ισοπεδώνουμε όμως..

Και ασφαλώς είναι φαιδρότητες όλα αυτά που ακούγονται για υποκινούμενες κινητοποιήσεις.
Για όσους έχουν περάσει και μάλιστα ενεργά από τα φοιτητικά αμφιθέατρα, είναι γνωστή η εμβέλεια των αριστερίστικών σχημάτων που ηγούνται ανάλογων περιπτώσεων.
ΟΧΙ, αγαπητοί.
Εγώ θα επιλέξω μια διαφορετική ανάγνωση της συγκυρίας.
Ένα βασικό θεωρητικό σχήμα της πολιτικής επιστήμης που ερμηνεύει το φαινόμενο των Επαναστάσεων, θα μπορούσε να είναι χρήσιμο στην κουβέντα μας.
Σύμφωνα μ' αυτό, δεν 'επαναστατούν' ούτε οι πλήρως εξαθλιωμένοι οικονομικά,ούτε και οι συντετριμμένοι κοινωνικά. Ούτε μόνο αυτοί που επιχειρούν να "διατηρήσουν προνόμια"..
Δεν μπορεί τέτοιες στοχευμένες από γνήσια ιδιοτέλεια ενέργειες να συγκεντρώσουν ΤΕΤΟΙΑ μαζικότητα..
Είναι ΛΙΓΟ πιο σύνθετο το πράγμα.
Η ρήξη με την συντεταγμένη πολιτική εξουσία δεν οφείλεται κατ' ανάγκη στο ότι προκύπτει η ΄κατάλληλη' συγκυρία.
Αυτό πάντα κρίνεται εκ του αποτελέσματος.
Η σύγκρουση με το κράτος και τους θεσμούς του, αναφύεται ως αποτελεσμα της _απονομιμοποίησης_ της υφιστάμενης εξουσίας.
Της άρσης δηλ ενος κοινωνικού συμβολαίου που αποδεικνύεται εν τοις πράγμασι ανίκανο να καλύψει και τις δύο πλευρές.
Από την πλευρά αυτών [φοιτητών και μελών ΔΕΠ-που παίζουν το τελευταίο τους χαρτί σε μια κοινωνική συγκρουση που οι παντες παραβλέπουν..], το θέμα ΔΕΝ είναι ασφαλώς η περιώνυμη αξιολόγηση.
Ούτε το περιεχόμενο αυτής της 'αξιολόγησης'-μήπως btw πρόκειται για μια διαδικασία με εμφανώς ειλημμένα αποτελέσματα..;;-δεν το πιστεύω!
[Μήπως η δεδομένη υποχρηματοδότηση επισφραγίζει με τη βούλα την καταδίκη τμημάτων που δεν θα συμμορφώνονται με τη λογική της Αγοράς; Ποιάς Αγοράς είναι χρήσιμα, τμήματα Φιλοσοφίας, Θεολογίας και λοιπών θεωρητικών σπουδών; Μπορεί λοιπόν το σύνολο της γνώσης του επιστητού να είναι Αγοραίο; Θέλουμε μια γνώση που να μην είναι απαραίτητα κομμάτι ενός εμπορεύματος..;]
Ρητορικά ερωτήματα για οσους έχουν καλόπιστα στοιχειώδη επαφή...
Το ζήτημα κρύβεται ΠΙΣΩ από τις γραμμές.
Στις ρωγμές δίκαιων ή παράλογων αιτημάτων.
Στο περιθώριο προσδοκιών και φοβιών χωρίς αποδέκτες.
Και γιαυτό μ' ενδιαφέρει να μιλήσω.
Αν εξακολουθεί κάτι να σας λείπει απο το συλλογισμό μου, να το ονοματισω καθαρά: αναφέρομαι στο φάσμα της ανεργίας που προβάλλει στο παρασκήνιο.
Για το Δυτικό κόσμο και το ισχυρό δίκτυ κοινωνικής πρόνοιας που υφάνθηκε ποικιλοτρόπως τον προηγούμενο αιώνα, το δικαίωμα στην εργασία, δηλ στην επιβίωση ήταν αναπαλλοτρίωτο.
Έτσι πορεύτηκε ιστορικά ο καπιταλισμός-και έτσι -επιτυχημένα- μεταλλάχτηκε.
Η δε ανώτατη μόρφωση στην ελληνική κοινωνία υπήρξε το σημαντικότερο όχημα κοινωνικής κλπ αναβάθμισης από τα τέλη του 19ου αιώνα και εξής-έτσι η χώρα αυτή απεφυγε τη δημιουργία μιας δομημένης ταξικής κοινωνίας και μιας σύστοιχης αριστοκρατίας-για να μην ξεχνιόμαστε..
Αλλά άστο αυτό-να πιάσουμε τα minima: Είναι ακριβως η αδυναμία του κράτους σήμερα να εξασφαλίσει τη δυνατότητα εργασίας-αξιοπρεπούς επιβίωσης στους πολίτες του που θέτει σε αμφισβήτηση την ισχύ και την ίδια τη νομιμότητα του..
Υπό μια έννοια μπορεί να διαβαστεί ως μια κρίση πολιτικής εκπροσωπησης απέναντι σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.
Η γενικευμένη αντίδραση του φοιτητικού δυναμικού που σε μεγάλο ποσοστό στηρίζει εκλογικά τα δύο μεγάλα κόμματα-να μην ξεχνιόμαστε, ερμηνεύεται μέσα απ' αυτό το πρίσμα.
Την πεποίθηση των παιδιών πως είναι καταδικασμένα κοινωνικά.
Την αίσθηση ότι μην έχοντας μπάρμπα στην Κορώνη, είναι τελειωμένα εκεί έξω.. (:
Την ατεκμηρίωτη (;) εκτίμηση ότι το σύνολο των σχεδιαζόμενων αλλαγών κάθε άλλο παρα απαντούν στα υπαρκτά προβλήματα τους.
[που να αρχίσεις και που να τελειώσεις..;]
Θέλετε κι αλλες αλήθειες;
Όποιος σπέρνει ανέμους-θερίζει θύελλες.
Γενιές ολόκληρες φοιτητών εκπαιδευτήκαμε στο πιο χυδαίο σύστημα πελατειακών σχέσεων-ειδικά όταν το έλλειμμα πολιτικής αντιπαράθεσης καλύφθηκε με εκδρομές στη Μύκονο και σφηνάκια στο (*&^ club..
Αν θέλετε να το συγκεκριμενοποιήσω, προνομιακά-τα τελευταία 15 χρόνια, στην εποχή της συναίνεσης.
Όταν κάθε συζήτηση για εσωτερική αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, θεωρούνταν 'eντατικοποίηση'..
Όταν οι φωτισμένοι δάσκαλοι σε επιμέρους Τμήματα-και γνώρισα καποιους.., λιθοβολούνταν από το μπλοκ των πιο αντιδραστικών συναδέλφων τους με αιχμή του δόρατος τους ίδιους τους αριστερούς φοιτητές τους..
'Οταν το ΥΠΕΠΘ κώφευε ή αδρανούσε στα αιτήματα της συγκυρίας.
Όταν οι 'νέες τεχνολογίες', η΄κοινωνία της πληροφορίας' και η ηλεκτρονική δικτύωση αποτελούσαν κενά γράμματα ..
Εργασιακή ανασφάλεια λοιπόν σε ένα 'απειλητικό' περιβάλλον κοινωνικής ρευστότητας.
Με ένα πτυχίο χωρίς αντίκρυσμα για πολλούς-παρα πολλούς...
Κάτι που ελάχιστοι ήσαν σε θέση να κατανοήσουν με ακρίβεια όντας 'μέσα'..Όταν βγήκαν έξω-ήταν αργά. Τον έπιναν πια στεγνά-με το ρολόγι να μη γυρίζει πίσω..
[οι γονείς μου άσκησαν αδιαλείπτως ένα επάγγελμα επί 35 και πλέον συναπτά έτη. Στα 18 μου διάβαζα σε ένα ξένο έντυπο πως κατά μέσο όρο η γενιά μου θα άλλαζε ~7 επαγγέλματα μέχρι το τέλος της παραγωγικής της ηλικίας-(ΠΟΙΑ άραγε είναι αυτή..;) Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό για τη στήριξη και τη θωράκιση που μου παρείχαν τα κρίσιμα νεανικά μου χρόνια. Πριν κλείσω τα 36 μου, μετράω πως έχω ποικιλοτρόπως βιοποριστεί από περισσότερα απ' όσα ανέφερε εκείνη η στατιστική..]

Σας φαίνονται κάπως θεωρητικά και αφηρημένα όλα αυτά-διόλου δεν είναι..
Ισχυρίζομαι, απλώς, πως μια θεμιτή προσέγγιση αυτού που συμβαίνει γύρω μας δεν μπορεί/δεν πρέπει να αναλωθεί σε ανεξοδες καταγγελίες και λοιδωρίες..[μια χούφτα αληταράδες, οι γνωστοί αριστεριστές, οι δυνάμεις αντίστασης στην κοινωνική πρόοδο, οι ομάδες πίεσης φοιτητών και διδασκόντων, οι φαντασιοκόποι δεινόσαυροι, κλπ, κλπ].
Όχι πως όλα αυτά, συχνά, _συχνότατα_ δεν έχουν μια μεγάλη δόση αλήθειας. Απλώς, δεν προσδιορίζουν με κοινωνιολογικούς όρους και παραμέτρους το πρόβλημα-το επιχρωματίζουν ηθικά και το περιορίζουν εστιακά.. ["όταν στον ηλίθιο δείχνανε το φεγγαρι, αυτός κοίταγε το δάκτυλο.."-συγχωρήστε με ..].
Δηλαδή το συσκοτίζουν, επιχειρώντας με μια διευρυμένη κοινωνική συναίνεση να το συντρίψουν ["ο έλληνας φορολογούμενος", "το δημόσιο χρήμα", "η ανάγκη στήριξης άλλων ευπαθών κοινωνικών ομάδων" και όχι των κωλόπαιδων, κλπ, κλπ..].
Και γιαυτό όλες αυτές οι αναλύσεις αστοχούν.
Η εν πάση περιπτώσει δεν μιλάνε "για την ταμπακέρα".
Πλήττουν -κάποτε ορθά- το σύμπτωμα, αλλά όχι το πρόβλημα (-:
Νοσεί το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο; Ασφαλώς!
Φέρουν, όπως φαίνεται και παραπάνω, μερίδιο ευθύνης τα μέλη του; Σαφέστατα!
Θα θεραπεύσει καμία από τις σωρευμένες παθογένειες και τις στρεβλώσεις το προτεινόμενο σχέδιο μεταρρύθμισης; Προφανώς όχι.
Απαιτούνται καινοτόμες πρόνοιες και ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες; Αναντίρρητα-ερήμην όμως των άμεσα ενδιαφερομένων και μάλιστα σε καθεστώς παγιωμένης αντιπαλότητας.. η τύχη ανερμάτιστων πάτσγουορκ που αυτο-αποκαλούνται πλαίσια νόμου, είναι προδιαγεγραμμένη..
Αυτά για την κορυφή του παγόβουνου.
Περαιτέρω, όμως, το πρόβλημα αφορά στο μέλλον-ή για την ακρίβεια στην ανυπαρξία του..
Όσο η ελληνική κοινωνία θα παραμένει ουραγός στις διεθνοποιημένες εξελίξεις που αφορούν τα ποικίλα αιτήματα του εκσυγχρονισμού, όσο νοοτροπικά θα πάσχει απο τις συγγνωστές παθογένειες και το φαύλο κύκλο των αντιφάσεων, όσο οι προοπτικές για το που (*&^%$%^&*(&^%$ πάει αυτή η χώρα-τι ενδεχόμενα ανάπτυξης διαθέτει-άρα τι ευκαιρίες για τα πιο δυναμικά στρώματα της νεολαίας υφίστανται.., θα παραμένουν ζοφερές, τόσο θα συνεχίσουμε με αυξανόμενη συχνότητα να βαλλόμαστε πανταχόθεν από μύδρους με εκρηκτικό κοινωνικά περιεχόμενο.
Από καινοφανείς διχασμούς.
Από σχίσματα με άλλες ρίζες απ' αυτές που [ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΝΑ] διακρίνουμε..
Όπως σημείωνε και ένα βιβλίο που διάβαζα στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, οι συρράξεις στην αυγή του 21ου αιώνα στο δυτικό κόσμο, θα μείνουν γνωστές ως the coming welfare state wars..
Και θα αφορούν, ως γνήσιοι εμφύλιοι πόλεμοι, κοινωνικά στρώματα και -θυμηθείτε το ασφαλιστικό- ενδιάμεσες γενιές στο εσωτερικό της ίδιας διαιρεμένης [ευρωπαϊκής] κοινωνίας...